Med autonomi på agendaen

Mandag møtte Kongsberg Innovasjon Jonas Gahr Støre for å snakke om elektrisk mobilitet generelt og helautonome kjøretøy spesielt

Jonas Gahr Støre inviterte seg til Kongsberg denne uka for å høre mer om næringsklyngen Electric Mobility Norway og mulighetene for å satse mer på autonomi. Besøket var en del av informasjonsinnhentingen og forberedelsene til hans reise til Silicon Valley neste uke.

«Det er spennende at Gahr Støre kommer til Kongsberg for å hente informasjon om hvordan autonomi kan bidra til nye muligheter for Norge fremover,» sier Svein-Olav Torø, daglig leder i Kongsberg Innovasjon.

Han legger til at Electric Mobility Norway er en klynge initiert og ledet av Kongsberg Innovasjon, noe som gjør det ekstra moro at politikerne viser interesse og ønske om mer innsikt i akkurat dette prosjektet.

Må tenke nytt

Under møtet var fokuset rettet mye mot autonome kjøretøy. Eksempler som den selvstyrte containerterminalen i Danmark og autonome gruvekjøretøyer ble dratt frem, i tillegg til Tesla – selvfølgelig. Diskusjonen ble raskt sentralisert rundt hvordan land, som ikke har investert tungt i bilindustrien, kunne lykkes med å satse på dette området. Om man ser til Tesla kan man jo under seg over hvorfor ikke denne el-bilen har opphav i Tyskland? Konklusjonen blant forsamlingen var at nye disruptive løsninger er krevende for etablerte aktører som har investert mye i dagens løsninger. Nye aktører kan tenke helt nytt ved å trekke inn kompetanse fra annen industri. Der er Norge i en unik posisjon.

Kanskje dette er en mulighet for Norge? Kanskje de som ikke har investert tungt i bilindustrien er de rette til å ta dette videre? Sa Jonas Gahr Støre under møtet.

Utfordringen

I to stater i USA og i Göteborg har man tillatt testkjøring av fullautonome kjøretøy. I Norge er dette foreløpig en utfordring fordi lovverket sier nemlig at alle kjøretøy skal ha en fører, og det er behov for dispensasjoner for å kunne gjennomføre tester på offentligvei. Norske aktører legger derfor sin utvikling til Sverige fordi landet har bedre offentlige intensiver og legger bedre til rette for denne type virksomhet enn man gjør i Norge.

Vi har alle muligheter til å investere i denne typen teknologi. Kongsberg industrien sammen med andre norske aktører har mye kompetanse på blant annet sensorer, kontrollsystemer og nødvendig systemkompetanse, sier Torun Degnes, prosjektleder i Electric Mobility Norway.

Kongsberg som pilotby

I tillegg til Kongsberg Innovasjon og Electric Mobility Norway var både representanter fra kommunen, Kongsberg Automotive og Semcon Devotek til stede. Alle var enige om at autonomi kan være et spennende område for Kongsberg å satse på. Spesielt med tanke på kompetansen som allerede finnes i byen.

«Nå er det vedtatt at Kongsberg skal sette i gang et forprosjekt for autonome minibusser, men vi ønsker å være enda mer fremoverlent innen autonomi. Da må vi få til smidighet og fleksibilitet i forhold til lovverket,» sier Ingar Vaskinn, næringssjef i Kongsberg Kommune.

«Det bør altså settes i gang et arbeid med å få på plass et lovverk for autonome kjøretøy på offentligvei,» legger han til.