Unikt system for skipsovervåkning

Kongsberg Innovasjon har gått inn på eiersiden og etablert selskapet Distributed Ship Surveillance AS

 

Kongsberg Innovasjon ser stort potensiale i virksomheten, og tar sikte på testing av en prototype på sensommeren 2016.

Siden høsten 2014 har Kongsberg Innovasjon (KI) arbeidet tett med gründer Bjørn Hope som har ideen til det sensorbaserte overvåkningssystemet. I slutten av mai 2015 ble selskapet Distributed Ship Surveillance (DSS) stiftet. Det er prosjektleder i KI, Harald Inge Aakre, som blir selskapets daglige leder.

Vi har brukt god tid på å undersøke konseptet. I vinter hadde vi en omfattende workshop som gjorde oss trygge på at DSS er et godt prosjekt. I denne workshopen deltok Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Forvarets Forskningsinstitutt, Kystverket og flere av KI sine eierbedrifter, forteller Harald Inge Aakre.

Passive sensorer

Prosjektleder i Kongsberg Innovasjon Harald Inge Aakre er også daglig leder i det nye selskapet.

DSS skal enkelt sagt drive en systematisk overvåkning av skipstrafikk basert på en rekke landplasserte passive sensorer som fanger opp og detekterer radarsignaler fra båter. Informasjonen samles og systematiseres av DSS, og tilbys kunder som har nytte av å monitorere skipstrafikk på ulike steder.

Systemet skal være enkelt og rimelig. Det skal dekke store havområder og trange farvann langs hele kysten, forteller Aakre.

Potensielle kunder vil være Kystverket, men også eiere av oljeinstallasjoner og vindmølleparker til havs. Dette er kunder som har stor interesse og nytte av å vite noe om passerende skipstrafikk. I første rekke retter DSS seg mot det norske markedet, men nye internasjonale krav til overvåkning gir trolig god drahjelp for fremtidig lansering i utlandet.

Teknologien som benyttes er vel kjent fra tidligere. Det unike ligger i systematikken for innsamling og tilgjengeliggjøring av dataene. Derfor er det tatt systempatent på produktet.

Sivil og militær

Økende skipstrafikk i nordområdene blir viet stadig mer fokus. Miljøkonsekvensene av en havarert tankbåt kan raskt bli svært omfattende. Av den grunn vil DSS være et viktig hjelpemiddel for å sikre både sjøfolk og miljøet dersom noe utforutsett skulle oppstå.

Det å monitorere skiptrafikken systematisk vil være viktig for å oppdage og forhindre potensielle miljøkatastrofer innenfor sivil sjøfart, sier daglig leder Harald Inge Aakre.

Han ser også for seg at samarbeidet som allerede er etablert med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) vil gjøre produktet relevant også i militær sammenheng.

Dette er en skisse som viser hvordan Distributed Ship Surveilance skal fungere.

Hektisk år

Svein-Olav Torø er daglig leder i Kongsberg Innovasjon. Han ser stort potensial i det nystartede selskapet DSS.

Dersom vi lykkes med kommersiell lansering, bør dette kunne utvikles til å bli en virksomhet med en årsomsetning på 100 millioner kroner, sier Torø.

Torø mener DSS er et strategisk riktig selskap å satse på når man ser på hvilke bedrifter som inngår i Kongsbergs teknologiklynge og bransjene de representerer. Svein-Olav Torø mener også at det vil kunne bli aktuelt å knytte ett eller flere av selskapene i teknologiparken inn på eiersiden i DSS etter hvert. Inntil videre finansieres prosjektet av forskningsmidler fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

Nå venter et spennende år for det nyetablerte Distributed Ship Surveillance AS.

“Målet er å få på plass en forpliktende samarbeidsavtale med Forvarets Forskningsinstitutt før sommerferien i år, sier Harald Inge Aakre.  Så må vi rekruttere personell med riktig kompetanse. Dernest ønsker vi å starte produktutviklingen og testingen før vi kan markedsføre produktet og etablere kundekontakter. Vi planlegger for å kunne ha en prototype klar for testing på sensommeren 2016,” sier han.

FAKTA:

Distributed Ship Surveillance AS (DSS)
Etablert på Kongsberg 26. mai 2015
Eies av Kongsberg Innovasjon og gründer Bjørn Hope

Produkt:
* En rekke passive sensorer plassert langs kysten og i trange farvann
* Sensorene fanger opp radarsignaler som sendes fra passerende skip
* Signalene beregner skipets posisjon, hastighet, kurs
* Signalene identifiserer fartøyets identitet
* DSS samler og systematiserer signalene, og tilbyr oversikten til potensielle kunder

Målgruppe og kunder:
* Norske myndigheter
* Forsvaret
* Oljeselskap
* Eiere av installasjoner til sjøs som har interesse av passerende skipstrafikk
* Etter hvert også internasjonale kunder i de samme segmentene