Skryter av Omstillingsmotor

Workshop på Kongsberg i mai. Foto: Kongsberg Innovasjon.

– Endret hvordan vi tenker rundt strategiutvikling

I initiativet Omstillingsmotor, ledet av Innovasjon Norge, skal de fremste næringsmiljøene i Norge tilby sin kompetanse, teknologi og nettverk til norske bedrifter. Nå har Mekanisk Service Halden fått hjelp av Kongsberg Innovasjon og Smart Innovation Norway.

– Vi ble presentert for dette opplegget under «Ordførerens frokostmøte» i Halden. Vi så på det som spennende å få hjelp til intern omstilling med støtte fra Innovasjon Norge, forteller Chris-Anton Eriksen i Mekanisk Service Halden. Hans bedrift leverer mekaniske løsninger til sine kunder.

Kongsberg Innovasjon, Smart Innovation Norway, DIGITALNORWAY og NCE iKuben er tildelt status som Omstillingsmotor for digitalisering. Målet er å ta grep om den digitale omstillingen av norsk næringsliv ved å bidra til omstilling av små og mellomstore bedrifter (SMB-er) over hele landet. Innovasjon Norge har ansvaret for ordningen.

Øyne fra utsiden

Etter at Mekanisk Service meldte sin interesse for å delta i Omstillingsmotor, samarbeidet Kongsberg Innovasjon og Smart Innovation Norway om å arrangere en todagers-workshop med skreddersydd opplegg for SMB-bedriften. Workshopen ble gjennomført på Kongsberg i mai.

– Workshopen var interessant og vi fikk mange gode innspill fra Kongsberg Innovasjon og Smart Innovation Norway, samt fra bedrifter vi besøkte. Vi opplevde også å få sett på enkelte arbeidsmetoder med øyne fra utsiden som har endret delvis hvordan vi tenker rundt fremtidig strategiutvikling, røper Eriksen.

Han er positiv til konseptet og tror Omstillingsmotor kan gi norsk næringsliv et løft hvis man involverer riktige ressurspersoner i prosessen og gir de ulike bedrifter skreddersydde og praktiske løsninger.

– Omstillingsmotoren fungerer

Kjell Reidar Mydske, leder for NCE Smart Energy Markets i Smart Innovation Norway, er tydelig på at Omstillingsmotor er et unikt tilbud og verdt å satse på for alle små og mellomstore bedrifter som trenger et løft i den digitale omstillingen. Han trekker frem Mekanisk Service som et godt eksempel på nettopp det.

– Omstillingsmotoren fungerer. Det er en mulighet for SMB-er til å lære av andre bedrifter og miljøer. Mekanisk Service jobber langsiktig og strategisk med å forbedre sine produkter og tjenester i takt med kundens behov og ny tilgjengelig teknologi, påpeker Mydske.

Om Omstillingsmotor

  • Ordningen skal hjelpe bedrifter over hele landet med kompetanseløft i vid forstand. To miljøer har fått i oppdrag å sy sammen skreddersydde programmer for bedrifter som melder seg, Innovasjon Norge tilbyr støtte til gjennomføringen.
  • Innovasjon Norge har valgt representanter fra Norges ledende operative miljøer for å styrke Norges internasjonale konkurransekraft og skape et attraktivt felles økosystem for næringsutvikling.
  • Bak initiativet står DIGITALNORWAY – Toppindustrisenteret, Kongsberg Innovasjon, NCE iKuben og Smart Innovaton Norway, som representerer ledende miljøene innen ny teknologi og digital transformasjon. I tillegg har NCE Raufoss fått tilsvarende ansvar innen avansert produksjon.

Saken ble først publisert av Smart Innovation Norway