Skaper unik autonom testarena

Her er en autonom buss på besøk i Kongsberg i forbindelse med planlegging av testarenaen. Næringssjef Ingar Vaskinn (t.v.) i Kongsberg kommune ser frem til arbeidet. Her sammen med ordfører Kari Anne Sand, daglig leder Svein-Olav Torø i Kongsberg Innovasjon og daglig leder Olav Madland i Applied Autonomy. FOTO: INGVILD SEDAHL

Fremtidens autonome transport

Kongsberg Innovasjon har gått tungt inn på eiersiden i selskapet Applied Autonomy. Nå jobbes det målrettet med utviklingen av en enestående testarena for selvkjørende kjøretøy i Kongsberg. Målet er å sette den første kommersielle autonome bussen ut i vanlig trafikk våren 2018.

– Det er viktig å understreke at vi ikke produserer kjøretøy. Vi skal utvikle og levere støttesystemene for denne fremtidsrettede transportmåten, sier daglig leder Olav Madland i Applied Autonomy.

Madland eier 30 prosent av selskapet, Kongsberg Innovasjon har resten av aksjene. Selskapets mål er å skape industri og arbeidsplasser rundt autonome systemer – og satse på en eksport av produktene som utvikles.

To produkter

Applied Autonomy har to hovedstolper i arbeidet sitt.

– Autonome kjøretøy får stadig bedre systemer for å se rundt seg. Men kjøretøyene trenger hjelpemidler for å fungere sammen i et nettverk og ikke minst sammen med annen trafikk. Vi utvikler derfor nå en slags kontrollsentral som vi kaller Traffic Management Control Centre. Her benytter vi innsikt fra industrielle prosesser, maritim sektor, telecom og bank/finans.

Denne innsikten bruker vi sammen med kunnskap fra standardiseringsarbeid i transportsektoren til å utvikle kontrollsentralen for at de autonome kjøretøyene fungerer optimalt i et elektronisk økosystem, forklarer Olav Madland.

Daglig leder Madland forteller at flåtestyring er den andre stolpen de jobber med.

– Autonome kjøretøy har jo ingen sjåfør. De trenger en flåtestyring og et system for å overvåke og hjelpe kjøretøyet dersom det har behov for assistanse ute i trafikken. Denne flåtestyringen skal samhandle med Traffic Management Control Centre, sier Madland.

Testarena

Kongsberg er valgt som testarena for produktene til selskapet. Gjennom Applied Autonomys kompetanse og tette samarbeid med Kongsbergindustrien, samarbeidspartnere og andre aktører skal fremtidens autonome transport muliggjøres.

Målet er at det skal settes én eller flere minibusser ut i trafikken i Kongsberg i løpet av våren 2018. Bussene skal bruke selskapets teknologi, og settes i stand til å frakte personer kommersielt fra togstasjonen i byen og ut til Teknologiparken. Her skal bussen(e) går i ordinær rutetrafikk.

– Denne testarenaen blir uhyre viktig for å videreutvikle våre produkter slik at de kan industrialiseres og selges både på hjemmemarkedet og i utlandet. Det er også helt klart at testarenaen vil gjøre Teknologibyen Kongsberg synligere gjennom dette prosjektet, sier Madland.

På nettsiden www.appliedautonomy.no kan du lese mer om bakgrunnen for selskapet og om hvilke samarbeidspartnere som er med i det innovative arbeidet.

Kommunen er med

Næringssjef Ingar Vaskinn i Kongsberg kommune er sterkt engasjert i prosjektet. Kommunen har lagt 1,1 millioner kroner på bordet for å være vertskap for testarenaen.

– Vårt engasjement handler om at vi er med i et EU-prosjekt hvor til sammen 13 partnere skal samle erfaring fra autonome kjøretøy i trafikken, og spesielt med tanke på nordisk klima. I tillegg har Statens vegvesen et prosjekt med intelligente transportsystemer i by, og har valgt å være med på testarenaen i Kongsberg. Vegvesenet har også bidratt med 1,1 millioner kroner EU-prosjektet, sier Vaskinn.

Næringssjefen er ikke bekymret for buss-problemer når den norske vinteren setter inn for alvor.

– Testarena betyr at vi skal teste, prøve og feile. Det kan jo godt hende snø vil gi oss utfordringer, men det ligger jo i selve testingen at vi skal dra erfaringer ut av slike situasjoner, sier næringssjefen.