Skaper digital infrastruktur for autonome kjøretøy
Etter lang fartstid i Kongsberg Gruppen tar Gunn Drogset med seg verdifull kompetanse om autonomi i sin nye jobb som teknisk leder i Applied Autonomy på Kongsberg. Etableringen av en digital infrastruktur for førerløse kjøretøy vil stå sentralt i hennes arbeid fremover.
Applied Autonomy på Kongsberg eies av Kongsberg Innovasjon, NSB og daglig leder Olav Madland. Selskapets mål er å skape industri og arbeidsplasser rundt autonome systemer – og satse på eksport av de produktene som utvikles.
Nyeste tilskudd i staben er altså teknisk leder Gunn Drogset. Hun snakker entusiastisk om Testarena Kongsberg som en sandkasse for å prøve ut og teste ny teknologi til bruk for å skape by- og sentrumsutvikling gjennom nye transportløsninger.
– Mitt ansvar handler om å etablere den digitale infrastrukturen rundt autonome kjøretøy. Vi skal skape en kontrollsenterfunksjon som kan gi nødvendig tilleggsinformasjon til førerløse kjøretøy på bakgrunn av data fra blant annet veisensorer, andre kjøretøy, kart- og værdatabaser. Dette kan handle om føreforhold, hindre i veibanen, kø og andre ytre faktorer som påvirker kjøretøyenes fremkommelighet i trafikken, sier Drogset.
Målet er å sikre en trygg og effektiv trafikkavvikling.
– Kontrollsenteret vil være et viktig beslutningsstøttesystem for de autonome kjøretøyene, og vil på mange måter være den som tar smarte avgjørelser om det skulle dukke opp ikke-planlagte situasjoner. Dette er det jo i dag sjåføren som gjør, sier hun.
Overføringsverdi
Den nyansatte tekniske lederen er sivilingeniør, og har 26 år bak seg i Kongsberg Gruppen. Der har hun jobbet mye med utvikling og testing av autonome systemer spesielt knyttet til missil-teknologi.
– Prinsippene rundt autonome løsninger er i mange tilfeller like. Derfor har kunnskapen jeg har opparbeidet meg i Kongsberg Gruppen stor overføringsverdi til Applied Autonomy, forklarer Gunn Drogset.
Hun er veldig spent på å følge utviklingen av autonome kjøretøy og hvilken påvirkning dette vil få på samfunnsutviklingen fremover.
– Vi vet jo virkelig ikke hvor dette ender. Det vi derimot vet er at autonomi vil endre bruksmønsteret på hvordan mennesker kommer til å forflytte seg i fremtiden. Og det er det utrolig spennende å være med på, sier hun.
Daglig leder Olav Madland i Applied Autonomy er svært glad for å ha fått Gunn Drogset om bord.
– Bakgrunnen hennes er ekstremt relevant for oss. Hun har sin kompetanse fra en stor organisasjon. Det betyr at vi settes i stand til å tenke stort helt fra dag én, sier Madland.
I rute med førerløs buss
Den autonome testarenaen på Kongsberg er i rute.
– Akkurat nå sender vi ut forespørsel for å skaffe den første autonome bussen. Vi har også sendt søknad til Vegdirektoratet for å kunne starte kjøringen ute i vanlig trafikk. Søknaden behandles i løpet av kort tid, sier daglig leder Olav Madland.
Madland forteller at det er gjennomført risikovurdering av teststrekningen fra kollektivknutepunktet i Kongsberg – gjennom byen og ut til Kongsberg Teknologipark. Denne vurderingen ligger til grunn for søknaden som nå skal behandles.
– Vi er i rute, og målet er fortsatt å starte med testkjøring i løpet av våren 2018, sier daglig leder Madland.
På nettsiden www.appliedautonomy.no kan du lese mer om bakgrunnen for selskapet, og om hvilke samarbeidspartnere som er med i det innovative arbeidet.
En del av Siva sitt program
Kongsberg Innovasjon er en del av det nasjonale inkubatorprogrammet til SIVA. Kongsberg Innovasjons inkubatorprogrammer er et nasjonalt tilbud, og sammen med våre samarbeidsparter hjelper vi gründere og vekstbedrifter i hele landet. Les mer om hva vi tilbyr her.