Armbånd skal redde liv til sjøs

Mann over bord

Alarmen på brua går, det vibrerer og blinker rødt i skjermen
på overvåkningssystemet fra Dimeq.

Noen har falt i sjøen, og mannskapet vet
akkurat hva de må gjøre.

Det står om menneskeliv.

Et farlig yrke

Et liv på sjøen er kanskje blant de aller farligste yrkene man kan ha. Årlig dør det 24 000 fiskere på verdensbasis. Tenk, 24 000 menneskeliv – det er 65 personer daglig, eller 3 per time.

 

De faller i sjøen uten at noen oppdager dem, før det er for sent. I offshore- og cruiseindustrien mister også et titalls personer livet etter å ha falt over bord hvert år.

Disse menneskene kommer aldri hjem til familiene sine igjen.

menneskeliv årlig
0
menneskeliv daglig
0
menneskeliv hver time
0

Prototypen

Ved kaianlegget på Gaddholmen i Florø venter seismikkskipet Ramform Atlas fra rederiet PGS. Fra bilvinduet ser Ronny spent bort på skipet med formen til et strykejern.

I motsetning til andre skip er denne båten nesten like bred som den er lang og kjent for å være veldig stabil. Ronny er sikker på at ideen til Dimeq kan redde tusenvis av menneskeliv på havet. Han er spent på resultater fra testingen.

Men hva sier HSE-sjefen fra PGS? Og hvilke erfaringer har de gjort seg under testingen av armbåndet?

HSE-sjefen Roger Honningdal fra PGS har høstet verdifulle erfaringer under testingen av armbåndet.

– PGS har vært en helt uvurderlig samarbeidspartner og gjort det mulig for oss å teste ut prototypen. De har vært med oss helt fra dag én og lar oss teste utstyret i riktig miljø.

Ronny Bakke, Dimeq

Prototypen

Ved kaianlegget på Gaddholmen i Florø venter seismikkskipet Ramform Atlas fra rederiet PGS. Fra bilvinduet ser Ronny spent bort på skipet med formen til et strykejern.

I motsetning til andre skip er denne båten nesten like bred som den er lang og kjent for å være veldig stabil. Ronny er sikker på at ideen til Dimeq kan redde tusenvis av menneskeliv på havet. Han er spent på resultater fra testingen.

Men hva sier HSE-sjefen i PGS? Og hvilke erfaringer har de gjort seg under testingen av armbåndet?

HSE-sjefen Roger Honningdal fra PGS har høstet verdifulle erfaringer under testingen av armbåndet.

– PGS har vært en helt uvurderlig samarbeidspartner og gjort det mulig for oss å teste ut prototypen. De har vært med oss helt fra dag én og lar oss teste utstyret i et riktig miljø.

Ronny Bakke, Dimeq

Ronny viser frem “D-router” som kommuniserer med armbåndene. – Det har blitt mange justeringer underveis, men nå har vi et produkt som fungerer i et stål-miljø.

Ronny viser frem “D-router” som kommuniserer med armbåndene. – Det har blitt mange justeringer underveis, men nå har vi et produkt som fungerer i et stål-miljø.

Mexico Gulfen 2015

Historien til Ronny og Dimeq startet for åtte år siden. På den tiden arbeidet han for et annet rederi i Mexico-gulfen. Skipet er i arbeid og de trekker flere kilometer med seismikkabler bak seg. Havbunnen og bergartene skal kartlegges i søken etter flere oljereserver, langt der nede i dypet.

– Jeg hadde akkurat gått av vakten min, da vi plutselig fikk vite at en i mannskapet var savnet. Ingen hadde hverken sett eller hørt fra han på en god stund. Etter mye frem og tilbake blir det klart at vi hadde en mann-over-bord-situasjon. Hva gjør vi? Når falt han over bord? Hvor begynner vi å lete?

Ronny Bakke, Dimeq

Hva gjør vi?

Når falt han over bord?

Hvor begynner vi å lete?

Det går tre timer før mannen endelig blir funnet av en av “chase-båtene” som følger noen kilometer bak seismikkskipet. Han er heldig som er i live.

– I norske farvann hadde han nok fryst i hjel for lenge siden, forteller Ronny.

Den påfølgende etterforskningen er omfattende og inkluderer hele kjeden av selskaper og underleverandører. Amerikanske myndigheter blir også involvert i hendelsen.

Ideen som ble til virkelighet

Familien til Ronny har lang fartstid på havet. Selv er han fjerde generasjon sjømann. Fra oldefar og bestefar, med fiskeskøyter i Bremanger under første halvdel av 1900-tallet, til Ronny og faren hans, Audun Bakke. De har tilbrakt mesteparten av livene sine i internasjonale farvann, verden over.

– Jeg husker det så godt, samtalen med pappa i stua. Vi diskuterte og snakket om flere av hendelsene vi hadde opplevd gjennom begges karrierer på havet. Det måtte jo finnes løsninger.

– Det var egentlig pappa sin idé vi kom opp med denne kvelden i 2015. De store teknologiselskapene hadde akkurat startet satsningen på såkalte “wearables”, Apple Watch, Samsung Watch og treningsklokker var veldig i vinden.

– Kanskje kunne vi utvikle et armbånd basert på denne teknologien? Med potensiale til å redde tusenvis av menneskeliv globalt. 

Testing

Dimeqs Eye-D system ble installert om bord i rignotbåten M/S Vestfart fra Bremanger sommeren 2022. Siden den gang har systemet blitt brukt av mannskapet om bord og testet under alle slags værforhold. Vi hadde tilgang til skipet hver gang de var i havn og utførte justeringer der vi fant det nødvendig. 

I februar 2023 ble vi enige med PGS om at godkjenningstesten av systemet kunne utføres om bord i Vestfart. Honningdal i PGS var til stede under testen og godkjente systemet basert på testene som ble utført (nødalarm, brannalarm og mann-over-bord-alarm).

Informasjonen og dataene viser at armbåndene og basestasjonene fungerer helt optimalt under alle testene. Roger Honningdal signerte test resultatene. Ronny aner en fremtid der armbåndene er standardutstyr, både i offshore-, passasjer- og fiskenæringen.

Fra idé til finansiering

– Når man starter med kun en idé og to tomme hender er det vanskelig å vite hva man egentlig skal foreta seg. Hvor skulle vi begynne? Hvem går vi til først? Som mange andre selskaper i oppstartsfasen gikk mye av tiden til å skaffe seg bekjentskaper, finansiering og komme i kontakt med diverse inkubatorer og oppstartsfond.

– Det var først da vi signerte samarbeidsavtalen med PGS at snøballen virkelig begynte å rulle. Her var det en stor aktør i bransjen som ønsket å bidra. De var særlig begeistret for mann-over-bord-funksjonen.

I 2017 innleder Ronny samarbeid med en rekke partnere og selskaper tilknyttet den maritime industrien. Innovasjon Norge blir også med på laget. For å begeistre investorer og få tilgang til mer midler måtte det gjennomføres en Proof of Concept Test.

Audun Bakke, Roger Honningdal fra PGS og Ronny Bakke foran seismikkskipet Ramform Atlas.

Audun Bakke, Roger Honningdal fra PGS og Ronny Bakke foran seismikkskipet Ramform Atlas.

–Til å utføre testen fikk vi 40 elever fra Nautisk høgskole på Måløy til å ta på seg Dimeq-armbåndene. Disse ble så plassert rundt på opplæringsfartøyet M/S Skulebas der bevegelsene deres ble sporet i sanntid under en rekke tester.

–Ved bruk av den nye teknologien hadde vi løst problemet med å kontrollere radiosignalene i et miljø omgitt av stål. Et viktig øyeblikk, forklarer Ronny.

 

– Jeg pustet lettet ut etter den testen, det var en milepæl, forteller Ronny. Nå trengte vi enda mer midler, og en industriell partner som kunne hjelpe oss med videre vekst og skalere opp ideen, og produktet.

I søken etter flere partnere satte han seg ned foran PCen og begynte å “google”. Det var da han kom over Kongsberg Innovasjon. – Fra før kjente jeg jo godt til andre Kongsberg-bedrifter som Kongsberg Maritime, jeg husker jeg tenkte “her må det være noe”.

– Det er rart. Et av Norges fremste maritime teknologimiljøer ligger midt inni furuskogen på Østlandet. Jeg husker godt kjøreturen over fjellet, i 28 minusgrader, på vei til mitt første møte med Kongsberg Innovasjon.

Lettelsen var stor etter møtet. De hadde tro på ideen. Senere kom de inn på eiersiden, og gikk inn med en million kroner i selskapet. Dette er en av grunnene til at Dimeq faktisk eksisterer den dag i dag.

"No more lives
lost at sea"

 

 

– Målet vårt i Dimeq er at vårt system skal bli en like stor selvfølgelighet som det å ha livbåter eller redningsflåter om bord. For at dette skal være en realitet holder det ikke med en operasjonstid på 90%. Det må fungere 100% av tiden, alltid. Også under “black out” når all annen strømtilførsel er borte.

 

 

Jeg er helt sikker på at vi er på vei dit. Vi ser gode resultater allerede, med versjonen vi har i testing. Versjon to er allerede rett rundt hjørnet, og senere en tredje versjon som vil ha toveiskommunikasjon med innebygget helsemonitorering.

 

Alt dette gjør vi for å nå målet
vårt om "No more lives lost at sea."

Ronny Bakke, Dimeq

Har du en god forretningsidé, slik som Ronny?

Kongsberg Innovasjon tilbyr en rekke tjenester som hjelper deg fra idé til kommersialisering. Et samarbeid med oss gir deg tilgang til vårt omfattende nettverk og noen av Europas ledende industrimiljøer.

Navn*(Påkrevd)
Personvern(Påkrevd)
Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.