Applied Autonomy når nye høyder

Oppstartsselskapet Applied Autonomy, som Kongsberg Innovasjon engasjerer seg i, har i løpet av kort tid oppnådd mye. Fra å ha verdens første pilotprosjekt i Kongsberg med førerløse busser i trafikken på vinterføre til å nå prøve dem ut i blant annet Gjøvik, Stavanger, Lillestrøm og på Svalbard.

– Kombinasjonen med å kjøre i blandet trafikk med vikeplikt, flerbrukskryss og buss i gågate er det ingen som har gjort tidligere, sier Olav Madland, CEO i Applied Autonomy. Madland ble ansatt som daglig leder da selskapet ble etablert av Kongsberg Innovasjon i 2017. I dag har selskapet 5 ansatte og har økt omsetningen sin betraktelig. 

Mye spennende har skjedd de siste to årene

Siden selskapet ble etablert i 2017 har mye skjedd. Applied Autonomy har gjennomført en rekke pilottester av førerløse busser i hele landet og allerede sommeren 2018 ble det gjennomført pilottesting i offentlig trafikk på Gjøvik. 

– Prosjektet innebar store utfordringer for kjøretøyet. I tillegg var ikke omgivelsene forberedt på hvordan et selvkjørende kjøretøy, uten ratt og pedaler, oppfører seg, sier Madland om testingen i Gjøvik.

I januar 2019 fikk Applied Autonomy midler fra Forskingsrådet for å realisere prosjektet: Autonomous Mobility Enabler. Prosjektet er et samarbeid mellom forskningsinstitutter og næringsaktører som skal bidra til at ledende kontrollsenter tjenester utvikles. Dette samarbeidet vil føre til at slike nye tjenester kommer raskere ut i markedet.

– Prosjektet vil bidra til bærekraft, innovasjon, næringsutvikling og norsk verdiskapning for mange virksomheter, sier Madland. 

– Applied Autonomy oppnådde svært gode tilbakemeldinger på sin søknad. Forskningsrådet bidrar med vesentlig finansiering for å realisere prosjektet, legger Madland til. 

Utfordrende klima stopper ikke Applied Autonomy

Per dags dato gjennomfører Applied Autonomy testing av autonome busser på Svalbard, her møter de helt nye utfordringer. Svalbard er kjent for et arktisk klima, med stadig skiftende vær og temperatur. Sensorteknologien får også vanskeligheter på grunn av støv om sommeren og tørr snø på vinteren. Applied Autonomy lar ikke dette stoppe dem, de er klare for å løse alle utfordringer på veien, og samtidig ha trygge backup løsninger i et slikt klima.

– Tanken bak autonome busser på Svalbard er å utvikle en bærekraftig transportløsning, spesielt med tanke på turister. Dette pilotprosjektet er en del av et forprosjekt for Artic Memory, Kongsberg gruppen og Svalbard Buss og Taxi, sier Madland.

Fremover har Applied Autonomy mange oppdrag i sikte, og med en god omtale i den internasjonale KMG-rapporten, blir veien videre enda mer spennende.

Kongsberg Innovasjon er på eiersiden til Applied Autonomy og bidrar med arkitektur, strategi og kommunikasjonrådgivning. Kongsberg Innovasjon har deltatt aktivt i Applied Autonomy siden etableringen i 2017. Applied Autonomy har også vært deltager i gründerprogrammet KongsbergHOW.