Styrker konkurransekraften med samhandling

Engasjerte aktører fra forskjellige bransjer i Kongsberg samarbeider om å realisere en felles arena for samhandling og utvikling av ny teknologi.

Behovet for en felles arena med fokus på testing, utvikling og kompetanseheving, ble allerede fremmet i 2019 i forbindelse med utviklingen av Industripilot Kongsberg og Industri 4.0. En rekke aktører fra industri og næringsliv til kommune, universitet og fagskole i Kongsberg var med på denne etableringen med mål om å sikre eksisterende arbeidsplasser, utvikle ny kompetanse samt bidra til å omstille norsk industri.

Kongsbergindustrien deltar aktivt med flere aktører fra forskjellige bransjer, og har siden sommeren gjennomført flere workshops for å legge til rette for en etablering av senteret. Flere av bedriftene i Kongsberg samarbeider i en arbeidsgruppe med Fagskolen Viken og USN for å identifisere og konkretisere hva senteret skal fokusere på, og hva senteret skal inneholde av fasiliteter, utstyr og ressurser.

Krever raskere teknologiutvikling og endringsledelse

Elisabeth Syverud og Gillian Warner-Søderholm, begge fra USN i full gang med kartlegging av senteret.

– Det er stor deltagelse i utredningsarbeidet, sier Ole B. Hoen, Head of Industrial Innovation Center fra Kongsberg Innovasjon. – Arbeidsgruppen er både engasjerte og interesserte i å utvikle en felles arena for samhandling slik at vi sammen kan levere på den utviklingshastigheten som kreves av oss, forteller Hoen. – Det pågår i dag en global omstilling knyttet til økt bærekraft, sirkulærøkonomi og ressurseffektivisering. – Vi snakker om «det grønne skiftet» som vil føre til store endringer i måten vi lever på og måten produkter, teknologi og industri utvikles.

Arbeidet med å planlegge for realiseringen av en felles arena for testing, utvikling og kompetanseheving innenfor Industri 4.0 og energisystemer er i full gang. Dette prosjektet har foreløpig arbeidstittelen Test og Kompetansesenter. Ambisjonen er å legge til rette for at senteret står klart allerede i slutten av neste år.

– Senteret skal være en samhandlingsarena for kompetanseheving og utvikling, og vi har stor tro på at magien skjer gjennom samarbeid og deling, sier Hoen. – Det vil gi stor merverdi gjennom raskere tilgang til kunnskap og synergier mellom prosjekter fremfor å arbeide med disse sakene på egenhånd. – Vi har mye å lære av hverandre, sier han. – det er viktig for oss at vi fortsetter å jobbe med behovsavklaring og konkretisering slik at vi kan bygge en arena som tilfredsstiller aktørenes behov også i fremtiden, sier Hoen.

Nasjonal interesse

Senteret skal være åpent for alle og lett tilgjengelig for både partnere, besøkende og publikum. Det søkes etter en bredde av

Workshop og planlegging av Test & kompetansesenteret.

aktører som skal fylle senteret deriblant; industri, leverandører, integratorer, institutter og akademia. Senteret har mål om å være et nasjonalt tilbud, og ønsker derfor å invitere alle som ser behov for samhandling rundt arbeidet med transformasjon mot Industri 4.0 og fremtidens energisystemer velkommen.

– Vi opplever stor etterspørsel og interesse for å etablere seg i senteret, også utover Kongsberg, forteller Hoen. Det er svært gledelig at det er ønskelig med en slik arena, og det er veldig moro at flere selskaper tar kontakt og lurer på når senteret står klart, forteller Hoen med et smil. – Det er bare å ta kontakt med meg om du er interessert i å høre mer om senteret og hvilke muligheter som foreligger, avslutter han.