Ambisjon om raske omstillingsmotor-resultater

Kongsberg Klyngen har tydelige ambisjoner om å skape resultater knyttet til sin rolle i den nasjonale omstillingsmotoren. Men først skal små og mellomstore bedrifter rekrutteres inn i programmet.

Det var i begynnelsen av november det ble klart at Kongsberg Klyngen blir en del av det nasjonale omstillingsprogrammet til Innovasjon Norge. Omstillingsmotoren skal bidra til å få fart på digitaliseringen og øke innovasjonsevnen til små og mellomstore bedrifter. I tillegg til Kongsberg Klyngen, er DIGITALNORWAY – Toppindustrisenteret, NCE iKuben og NCE Smart Energy Markets de fire partnerne i omstillingsmotoren.

140 bedrifter

Daglig leder Svein-Olav Torø i Kongsberg Innovasjon (Kongsberg Klyngen) forteller at arbeidet med omstillingsmotoren vil skyte fart tidlig i 2018.

– Forventningen er at vi er «på» så raskt som mulig. Første del av arbeidet handler om å rekruttere bedrifter som ønsker å være med i programmet. Totalt skal 140 små og mellomstore bedrifter, såkalte SMBer,  forpliktes inn i omstillingsmotoren i løpet av 2018, sier Torø.

Deltakerbedriftene skal nå rekrutteres gjennom mange kanaler; det skal skrives artikler til ulike medier og sendes ut nyhetsbrev. I tillegg skal virkemiddelapparatet bruke sine nettverk for å «selge» deltakelsen.

– Vi skal raskt i gang med den praktiske jobbingen. Ambisjonen er at vi innen 15. mai skal kunne vise resultater, forklarer Torø.

Utvelgelse

Det er et mål om at flere enn 140 SMBer melder sin interesse. Deretter skal omstillingsmotoren ha et avklaringsteam i sving som skal se på kandidatbedriftenes digitale modenhet. Det ligger blant annet til grunn for å velge ut bedriftene som skal være med i programmet.

– Vi er ute etter alle typer bedrifter fra forskjellige bransjer. Men bedriftene må være tydelig motiverte for å ønske å ta i bruk nye digitale arbeidsmåter – og være motiverte for å omstille seg til en ny digital hverdag, sier Svein-Olav Torø.

Netthandel

Idéen bak omstillingsmotoren er å bruke utviklet kompetanse i de store klyngene og overføre denne til bedriftene som deltar i programmet. I Kongsberg har de store bedriftene betydelig digital kompetanse. Programmet vil vise hva de store gjør, og overføre kunnskapen og metodene til bedriftene som deltar.

Svein-Olav Torø nevner bilforretninger som et eksempel på virksomheter han ser for seg at kan være med.

– Bilbransjen utfordres kraftig av netthandelsløsninger. Bilkjøpere kan jo nå sitte hjemme og ”bygge” sin egen bil på nett, og bestille den. Kundene trenger i mange tilfelle ikke å komme innom bilbutikkene for å handle. Fremtidens førerløse biler kan føre til at vi ikke kjøper, men leier bil når vi har behov. Dette vil utfordre bilbransjen fremover både innenfor innovasjonsevne og digital omstilling, sier Torø.

FAKTA:

Dette er Innovasjon Norges omstillingsmotor

  • Omstillingsmotoren er en ny satsing i klyngeprogrammet som i løpet av 13 måneder skal gi bedrifter over hele landet tilgang til oppdatert kompetanse, metoder og verktøy på områder som innovasjonsevne, bærekraft og muliggjørende teknologier som blir viktig for norsk næringsliv de neste årene.
  • Dette skal bidra til raskere fornyelse og omstilling av produkter, løsninger, tjenester, produksjons metoder og forretningsmodeller.
  • Omstillingsmotoren skal gi landets beste klynger mulighet til å videreutvikle spisskompetanse, teknologi og nettverk til internasjonalt ledende miljøer (utviklingsarena), mot at de deler kompetanse, teknologi og nettverk med små og mellomstore bedrifter som har vilje og evne til omstilling (kompetanseløft) utenfor egen klynge.
  • Innovasjon Norge har satt av 22 millioner kroner til satsingen.